Välkommen till Kristianstads kommun!



Efter att jag folkbokfört mig i Åhus har det börjat trilla in en del reklam med förslag på vad man kan köpa av de lokala handlarna. Trevligt! Idag fick jag dock ett lite mer personligt brev. Det första jag noterade var att brevet kom från "NY I STAN, Box 140, DANDERYD". Vet inte om det är nåt slags trick för att få det att verka mer exklusivt. Det funkade i alla fall på mig.

I brevet låg i alla fall en tidning, där Kristianstads kommunalråd Bengt Gustavsson(m) skrivit ett välkomstbrev till mig. Jag känner att jag måste kommentera några av hans påståenden... Jag citerar:

"Kommunen har mycket att erbjuda, ja alla förutsättningar för att du ska kunna leva det riktigt goda livet här."

Ok Bengt, vad är det då jag missat under mina 20 år i kommunen?

"... Fruktodlingarna på sluttningarna kring Ivösjön leder tankarna till Sydfrankrike..." Ok, nu har jag förvisso inte varit på sluttningarna kring Ivösjön. Och inte i Sydfrankrike heller för den delen. Men jag är ändå lite tveksam...

"...här i Sveriges centrum för livsmedel, mat och dryck..."

Näää... eller? Hmm, jag kan kanske förstå hur du tänker Bengt. Scan slaktfabrik + Absolut vodka = centrum för mat och dryck? Ok, jag köper väl den också då..

"... Högskolan i Kristianstad, som har ett rikt utbud och även internationell spetskompetens inom flera kunskapsområden..."

Internationell spetskompetens? Högskolan i Kristianstad? Ledsen Bengan, här måste jag syna.

"... Nordens vackraste katedral, Heliga Trefaldighetskyrkan i centrala Kristianstad..."

Jag börjar här inse, att antingen så saknar Bengt spärrar helt och håller och har bestämt sig för att medvetet ljuga i sitt välkomstbrev, eller så har han aldrig varit utanför Kristianstads kommun och skriver detta i god tro. Låt oss avsluta med Bengts punchline!

"I Kristianstad har vi hög puls, men till skillnad från storstäderna kan vi också varva ner och njuta av livet"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback